NPRCZ 2023

Zakupione książki w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

 

Książki historyczne

  1. Bąkiewicz „Zygmuncie, i kto tu rządzi?”
  2. Bąkiewicz „Jadwiga kontra Jagiełło”
  3. Żywczak „Kardynał Stefan Wyszyński”
  4. Orlińska „Wszystko jasne!”
  5. Michalak „Wolność, pokój, przyjaźń”
  6. Ostrowicka „Czarodziejka osobliwa”
  7. A.M. Howell „Tajemnica strażników nocy”
  8. Bąkiewicz Ta potworna wojna”
  9. Widlak Wojciech „ Komendant wolnej Polski”
  10. Widlak Wojciech „Orły nad Londynem”

Dla dziewcząt

  1. Greenwald „11 zanim 12”
  2. Glynn „Księżniczka incognito”
  3. Tuffin „Deresz z parkowej stajni. Przyjaciel w potrzebie”
  4. A.Mielech „Emi i Tajny Klub…” – seria
  5. Zarębska „Wakacje u dziadków”
  6. Piątkowska „Najwierniejsi przyjaciele”

Dla chłopców

  1. Kinney „Dziennik cwaniaczka”
  2. Gąsiorowski „To jest futbol!”
  3. Kleszcz „Profesor Józio”
  4. Ch. Edge „Escape room”
  5. „Gwiazdy Mundialu. Najlepsi z najlepszych” – seria
  6. Roberts „Potwór z jeziora Black Hole”
  7. A.Cotter „Dom na skraju klifu”

Najczęściej wypożyczane:

Dziewczynki

A.Cholewińska-Szkolik  „Popik i jego wielkie przygody”;Cholewińska-Szkolik  „Misia i jej mali pacjenci”; P. Zarawska „Młodzi przyrodnicy”; R. Piątkowska „Biszkopt, pingwin i reszta” ; A.Cholewińska-Szkolik  „Pozytywka Poli”; Agnieszka Mielech „Emi. Dookoła świata”; M. H. Milewska „Kundelek”

Chłopcy

  1. Luff „Banda wełniaków”; J. Kinney „Dziennik cwaniaczka”; G. Kasdepke „Wakacje detektywa Pozytywki” ; J. L. Horst „Operacja ninja” ; M. Gąsiorowski „To jest futbol! ; R. Goscinny „Asteriks” ; R. Riordan „Apollo i boskie próby”

 

Projekty czytelnicze

  1. Projekt czytelniczy klas pierwszych – „Zostajemy czytelnikami biblioteki szkolnej” (we wszystkich oddziałach)
  2. Projekt czytelniczy klas drugich „Mali detektywi na tropie”
  3. Zaczytani w komiksach
  4. Projekt edukacyjny w klasach 3a i 3c – „Przyjaciele na czterech łapach”
  5. A gdyby się spełniło… Magia czerwonego krzesła w klasie 6b
  6. Uczniowie klasy 3d z Afryką za pan brat
  7. Szkolny kącik recenzji
  8. „Z Małym Księciem na ramieniu” – projekt czytelniczy w klasie 8a

Współpraca z bibliotekami

1.Bibliotekarze należą do sieci bibliotekarzy szkolnych, działającej przy WBP, biorą aktywny udział w organizowanych konferencjach.

2.Nasi uczniowie chodzą na zajęcia biblioteczne i spotkania z pisarzami organizowane przez te instytucje (WBP, SBP)

3.Udział naszych uczniów w spotkanie z sądecką pisarką, panią Adą Grabarczyk-Rynduch (SBP)

  1. Udział w warsztatach „Mikołaj Kopernik – droga do gwiazd”. (SBP)

5.Lekcja historii w Sądeckiej Bibliotece  – uczniowie klasy trzeciej zostali zaproszeni do Działu Zbiorów Regionalnych Sądeckiej Biblioteki, gdzie podczas tego spotkania uczniowie zapoznali się z historią książki.

6.Udział w warsztatach w WBP w mikołajkowych warsztatach „Zagubione prezenty Mikołaja”., których celem była wyprawa na Biegun Północny, żeby ocalić Święta Bożego Narodzenia.

Wydarzenia promujące czytelnictwo

 

  1. Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania – przez cały tydzień zapraszaliśmy do biblioteki klasy wraz z wychowawcami. Czytaliśmy uczniom fragmenty książek zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, o potem rozmawialiśmy o przeczytanych fragmentach literackich.
  2. Organizacja Międzyszkolnego Konkursu „Książka Najlepszym Przyjacielem”, w którym uczestniczyli uczniowie z 8 sądeckich szkół.
  3. Konkurs „Mistrz pięknego czytania” dla klas 2 – rywalizacja pomiędzy uczestnikami wyłonionymi w konkursach klasowych.
  4. Gazetka i wystawa reklamująca nowości zakupione w ramach NPRCz

Wzbogacono i odświeżono księgozbiór biblioteki m.in. poprzez:

 

  • zakupienie obowiązujących lektur szkolnych oraz nowości wydawniczych,
  • uzupełnienie poczytnych serii o kolejne tomy, którymi zainteresowani byli uczniowie,
  • nabycie nowych książeczek do nauki czytania dla najmłodszych

Został zakupiony nowy sprzęt: drukarka laserowa, czytnik kodów kreskowych bezprzewodowy, niszczarka do dokumentów, gilotyna i krzesła.

Część pieniędzy została przeznaczona na zakup nagród w konkursach bibliotecznych realizowanych w ramach programu.

Zaobserwowano większe zainteresowanie książką i biblioteką zarówno wśród uczniów, jak i rodziców.

W ramach programu organizowane były wydarzenia i akcje z wykorzystaniem nowo zakupionych książek. Ponadto wychowawcy klas, nauczyciele języka polskiego i informatyki koordynowali prace uczniów w ramach realizowanych projektów edukacyjnych z zakresu edukacji czytelniczej. Działania podejmowane przez uczniów kształciły umiejętności:

  • świadomego doboru wartościowej literatury,
  • czytania ze zrozumieniem i selekcjonowania informacji,
  • samodzielnego docierania do informacji
    i korzystania z materiałów źródłowych (szczególnie zasobów Internetu),
  • odpowiedzialnego planowania pracy
    i terminowej realizacji założeń,
  • myślenia wizualnego i podejmowania rozwiązań kreatywnych,
  • wykorzystywania nabytych kompetencji (polonistycznych, informatycznych, społecznych itp.) w trakcie pracy twórczej,
  • krytycznej oceny efektów swojej pracy
    i modyfikowania wstępnych założeń,
  • prezentowania i uzasadniania swojego zdania,
  • pracy w grupie.