Zakupione książki w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
Książki historyczne
- Bąkiewicz „Zygmuncie, i kto tu rządzi?”
- Bąkiewicz „Jadwiga kontra Jagiełło”
- Żywczak „Kardynał Stefan Wyszyński”
- Orlińska „Wszystko jasne!”
- Michalak „Wolność, pokój, przyjaźń”
- Ostrowicka „Czarodziejka osobliwa”
- A.M. Howell „Tajemnica strażników nocy”
- Bąkiewicz Ta potworna wojna”
- Widlak Wojciech „ Komendant wolnej Polski”
- Widlak Wojciech „Orły nad Londynem”
Dla dziewcząt
- Greenwald „11 zanim 12”
- Glynn „Księżniczka incognito”
- Tuffin „Deresz z parkowej stajni. Przyjaciel w potrzebie”
- A.Mielech „Emi i Tajny Klub…” – seria
- Zarębska „Wakacje u dziadków”
- Piątkowska „Najwierniejsi przyjaciele”
Dla chłopców
- Kinney „Dziennik cwaniaczka”
- Gąsiorowski „To jest futbol!”
- Kleszcz „Profesor Józio”
- Ch. Edge „Escape room”
- „Gwiazdy Mundialu. Najlepsi z najlepszych” – seria
- Roberts „Potwór z jeziora Black Hole”
- A.Cotter „Dom na skraju klifu”
Najczęściej wypożyczane:
Dziewczynki
A.Cholewińska-Szkolik „Popik i jego wielkie przygody”;Cholewińska-Szkolik „Misia i jej mali pacjenci”; P. Zarawska „Młodzi przyrodnicy”; R. Piątkowska „Biszkopt, pingwin i reszta” ; A.Cholewińska-Szkolik „Pozytywka Poli”; Agnieszka Mielech „Emi. Dookoła świata”; M. H. Milewska „Kundelek”
Chłopcy
- Luff „Banda wełniaków”; J. Kinney „Dziennik cwaniaczka”; G. Kasdepke „Wakacje detektywa Pozytywki” ; J. L. Horst „Operacja ninja” ; M. Gąsiorowski „To jest futbol! ; R. Goscinny „Asteriks” ; R. Riordan „Apollo i boskie próby”
Projekty czytelnicze
- Projekt czytelniczy klas pierwszych – „Zostajemy czytelnikami biblioteki szkolnej” (we wszystkich oddziałach)
- Projekt czytelniczy klas drugich „Mali detektywi na tropie”
- Zaczytani w komiksach
- Projekt edukacyjny w klasach 3a i 3c – „Przyjaciele na czterech łapach”
- A gdyby się spełniło… Magia czerwonego krzesła w klasie 6b
- Uczniowie klasy 3d z Afryką za pan brat
- Szkolny kącik recenzji
- „Z Małym Księciem na ramieniu” – projekt czytelniczy w klasie 8a
Współpraca z bibliotekami
1.Bibliotekarze należą do sieci bibliotekarzy szkolnych, działającej przy WBP, biorą aktywny udział w organizowanych konferencjach.
2.Nasi uczniowie chodzą na zajęcia biblioteczne i spotkania z pisarzami organizowane przez te instytucje (WBP, SBP)
3.Udział naszych uczniów w spotkanie z sądecką pisarką, panią Adą Grabarczyk-Rynduch (SBP)
- Udział w warsztatach „Mikołaj Kopernik – droga do gwiazd”. (SBP)
5.Lekcja historii w Sądeckiej Bibliotece – uczniowie klasy trzeciej zostali zaproszeni do Działu Zbiorów Regionalnych Sądeckiej Biblioteki, gdzie podczas tego spotkania uczniowie zapoznali się z historią książki.
6.Udział w warsztatach w WBP w mikołajkowych warsztatach „Zagubione prezenty Mikołaja”., których celem była wyprawa na Biegun Północny, żeby ocalić Święta Bożego Narodzenia.
Wydarzenia promujące czytelnictwo
- Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania – przez cały tydzień zapraszaliśmy do biblioteki klasy wraz z wychowawcami. Czytaliśmy uczniom fragmenty książek zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, o potem rozmawialiśmy o przeczytanych fragmentach literackich.
- Organizacja Międzyszkolnego Konkursu „Książka Najlepszym Przyjacielem”, w którym uczestniczyli uczniowie z 8 sądeckich szkół.
- Konkurs „Mistrz pięknego czytania” dla klas 2 – rywalizacja pomiędzy uczestnikami wyłonionymi w konkursach klasowych.
- Gazetka i wystawa reklamująca nowości zakupione w ramach NPRCz
Wzbogacono i odświeżono księgozbiór biblioteki m.in. poprzez:
- zakupienie obowiązujących lektur szkolnych oraz nowości wydawniczych,
- uzupełnienie poczytnych serii o kolejne tomy, którymi zainteresowani byli uczniowie,
- nabycie nowych książeczek do nauki czytania dla najmłodszych
Został zakupiony nowy sprzęt: drukarka laserowa, czytnik kodów kreskowych bezprzewodowy, niszczarka do dokumentów, gilotyna i krzesła.
Część pieniędzy została przeznaczona na zakup nagród w konkursach bibliotecznych realizowanych w ramach programu.
Zaobserwowano większe zainteresowanie książką i biblioteką zarówno wśród uczniów, jak i rodziców.
W ramach programu organizowane były wydarzenia i akcje z wykorzystaniem nowo zakupionych książek. Ponadto wychowawcy klas, nauczyciele języka polskiego i informatyki koordynowali prace uczniów w ramach realizowanych projektów edukacyjnych z zakresu edukacji czytelniczej. Działania podejmowane przez uczniów kształciły umiejętności:
- świadomego doboru wartościowej literatury,
- czytania ze zrozumieniem i selekcjonowania informacji,
- samodzielnego docierania do informacji
i korzystania z materiałów źródłowych (szczególnie zasobów Internetu), - odpowiedzialnego planowania pracy
i terminowej realizacji założeń, - myślenia wizualnego i podejmowania rozwiązań kreatywnych,
- wykorzystywania nabytych kompetencji (polonistycznych, informatycznych, społecznych itp.) w trakcie pracy twórczej,
- krytycznej oceny efektów swojej pracy
i modyfikowania wstępnych założeń, - prezentowania i uzasadniania swojego zdania,
- pracy w grupie.